Monday, May 31, 2010

Kelas Roti & Pastri

Akhir bulan 3 tahun 2010 saya telah menghadiri kelas membuat roti dan pastri.

Di Giat Mara Sepang.  Tempatnye di pekan Salak Lama.

Cikgunya, seorang gentleman macam dalam gambar.  Cikgu Saiful, muda lagi.. kami yang datang ni yang lebih remaja pula...  Tapi takpe, tuntut ilmu sampai ke liang lahad, kan?

Hari tu kami belajar roti asas untuk buat roti Mexican Bun, yang macam Roti Boy tu.. (Tapi saya sendiri tak pernah pun makan roti di Roti Boy.)  Saya cuma ikut apa yang cikgu sebut aje.

Apapun, nama asalnya memang lah Mexican Bun, tapi boleh dipelbagaikan mengikut citarasa kita.  Jadilah roti pintal, roti sosej & mini pizza dengan sosej sebagai topping simplenya. 

Selain itu, kami juga belajar buat tart shell untuk fruit tart & egg tart.

Hasilnya, alhamdulillah, dah byk kali resepi roti ni saya buat .. Rasanye dah 4 kali buat, kira ok lah... InsyaAllah, post selepas ni akan tunjuk gambar2 roti saya, ya.   Dan utk tart, pernah buat sekali baru.. hasilnya ok jugalah, walaupun masa buat sendiri tu, ada tersilap dlm hal resepi..

Ni gambar2 di kelas.















Cikgu Saiful












Mixer utk roti.. lagi powerful lagi bagus..




































Tunggu proofing kali ke 3 (45 min - 1 jam)





siap dihias selpas proofing kali ke 3 - ada 4 'design': ikut jam starting from kiri sekali: roti tocang, pizza bun, mexican bun & roti sosej.



ni roti tocang yang dihias dgn krim bentuk "S" oleh saya.. saja aje..




ni mexican bun .. rasanye saya buat topping untuk yang bawah sekali tu kut..
















gebus gila! Geram & seronok tgk roti dah naik gini..








Pizza bun yang dah siap dihias dgn mayonaise & cili sos













Sosej bun lagi
















Pizza bun







Roti sedang dibakar dlm oven
















Hasilnya!


Fruit tart & egg tart





Ni hasilnya, saya bawa balik utk DH & anak2 ..

No comments:

Post a Comment