Friday, November 5, 2010

Meningkat2kan kek (Stacking a cake)

5 Nov 2010.
apa yang signifikannya?  Memanglah hari ini Diwali @ Deepavali, tapi saya tak menyambutnya, jadi bukanlah itu yang signifikannya.
Tapi, it's lesser than 30 days to my SIL wedding!!!
And I will insyaAllah be in charged of the wedding cake the ceremony not the hantaran.
I have planned (but have not actually told her but I think it's gonna be OK) for a 2-tier stacked cake.  Stacked because I have no courage to make a pillar cake.
Eh, kenapa cakap omputih ni?  terbawak2 pulak sbb lepas tengok youtube lah.. :) 


Daripada apa yang saya tengok di youtube, kalau kita nak stack kan kek, kita guna 'dowel'.  Dowel ni macam batang kayu lah, senang cerita.  Fungsi dowel ialah untuk bagi support utk kek yang ditampungnya itu.  So, disebabkan untuk provide support, dowel tak boleh kurus sangat (means, kita tak boleh la patah2kan chopstick dan cucuk aje... (sebenarnya macam boleh aje :) ) so, saya rasa , kena la saya cari dowel esok di Bake With Yen hehehe...
Kalau kek setinggi lebih drp 2 layer, ada orang akan masukkan mcm satu kayu pulak utk hold the whole height of the stacked cakes.

Antara satu kek dengan satu kek yang distack kan itu pula, ada orang letak cake board, ada yang tidak.
kalau nak letak cake board, ada orang guna board yang kecil sedikit daripada cake yg diletak di atasnya.
Saya rasa yang guna cake board ni lebih kepada supaya lebih senang kita nak transfer2 kek tu, takut pecah pulak kalau takde board.

So, esok saya cari dowel ye.  Nampaknya malam ni time utk saya baking.  Hmm.. nak buat kek apa ye?  Nak buat pound cake aje utk kes stacked ni.  Coklat and what ya?  Orange cake?   Itu yg senangnya pun... Or just butter cake?  mm, ok juga kan?

No comments:

Post a Comment